Over Merida

Merida: More bike. More innovation. more success


Sinds 1972

Merida-oprichter Ike Tseng (1932-2012) was een visionair en een man met eergevoel. Op een rondreis door de Verenigde Staten in de jaren 70 van de vorige eeuw zag hij aan de deur van een fietsenwinkel een bordje hangen waarop stond dat fietsen uit Taiwan vanwege de slechte kwaliteit in principe niet ter reparatie konden worden aangeboden. Toen hij dat las, begon er iets te borrelen. Kort daarna, in september 1972, opende de eerste fabriek van Merida Industry Co. Ltd. in Yuanlin (Taiwan) zijn deuren. De naam ‘Merida‘ werd door de man wiens levensmotto was “move with passion and courage“, niet toevallig gekozen.
De drie lettergrepen “Me-Ri-Da‘ betekenen vrij vertaald "de intentie om alleen mooie en hoogwaardige producten te maken waarmee idereen op een zo prettig mogelijke manier zijn bestemming bereiken."

Maar voor Ike Tseng bleef het niet bij de opdracht om kwaliteitsfietsen ‘Made in Taiwan‘ te kunnen aanbieden. Daarom zette hij in 1988, na jaren succesvol in opdracht van gevestigde namen te produceren, nog een tweede grote stap: hij richtte het zelfstandige merk Merida op. Volledig in lijn met de ondernemingsfilosofie zou in de daarop volgende jaren een uitgebreid productassortiment van technologisch hoogwaardige en internationaal erkende fietsen de drie lettergrepen ‘Me-Ri-Da’ op het frame gaan dragen.

Ondertussen worden er jaarlijks zo'n 1,5 miljoen hoogwaardige fietsen van topkwaliteit met de naam Merida op het frame geproduceerd en is mede door de inspanning van Ike Tseng Taiwan uitgegroeid tot wereldleider op het gebied van fietstechnologie.

 


german engineering and design

Merida: German engineering and design

De R&D afdeling van Merida is gevestigd in Magstad, onder de rook van Stuttgart. Hier wordt met de bekende Duitse gründlichkeit door hoogopgeleide technici continu gewerkt aan de volgende generatie Merida fietsen. 
Dankzij het eigen moderne testlab, een uitgebreide werkplaats en de nauwe samenwerking met professionele atleten kunnen nieuwe designs grondig en tot de limiet worden getest. Op deze manier is het team constant bezig met het verfijnen van bestaande concepten en het ontwikkelen van nieuwe designs.

Voor één van de grootste productenten is het team achter de nieuwe modellen relatief bescheiden. Onder leiding van Jürgen Falke werkt een team van 14 ontwerpers en technici aan de ontwikkeling van nieuwe racefietsen, mountainbikes en niet te vergeten elektrische fietsen en e-mountainbikes.

Wanneer een concept voor een fiets is uitgewerkt wordt er in samenwerking met de fabriek in Taiwan een 3D geprint model gemaakt om de eerste tests te kunnen te doen. Vervolgens komt er een aluminium prototype wat zowel in het lab als in de praktijk getest kan worden. Daarnaast worden de frames ook in de fabriek getest op de belastbaarheid en levensduur tot boven de geldende normen en een onafhankelijke partij in Stuttgart test de frames nogmaals voor de noodzakelijke certificering. Uiteraard worden ook merken als Shimano, Fox, RockShox en Sram betrokken in het ontwikkelproces zodat de nieuwe fietsen aansluiten bij de laaste ontwikkelingen op het gebied van remmen, schakelen, vering e elektrische ondersteuning. 

Het kleine team achter het grote merk Merida zorgt er voor dat er snel knopen kunnen worden doorgehakt tijdens het ontwikkelproces. Voor de toevoeging van de One-Forty aan de collectie voor 2018, was van eerste idee tot productiemodel slechts een periode van 18 maanden nodig terwijl het dubbele geen uitzondering is in de fietsenwereld.


 
more innovation 1
more innovation 3
 

MORE BIKE. MORE INNOVATION. MORE PASSION

In de loop der tijd is de lijst met eigen Merida innovaties steeds langer geworden. Als een van de eerste fabrikanten koos Merida voor het produceren van aluminium frames voor de Hydroforming System techniek (HFS). Dit houdt in dat het aluminium door het onder hoge druk injecteren van hete olie tot aansprekende vormen kan worden gemaakt. Dit levert hoogwaardige en modern ogende aluminium frames op die zowel in onze racefietsen als mountainbikes zijn terug te vinden. Uiteraard draaien onze technieken niet alleen om het uiterlijk van de fiets. Het draait ook om prestaties en comfort. Zo zorgen de S-Flex zadelpen en Flex-Stay achtervork en het Bio Fiber Damping Compound voor extra comfort zonder in te leveren op de prestaties. Allemaal technieken die bij hebben gedragen aan de vele overwinningen van het Multivan Merida Biking Team en het succes van de wielrenners van Lampre-Merida en vervolgens Bahrein-Merida.

Een fiets is veel meer dan dat je ziet. Het is niet alleen een frame, twee wielen en alle andere onderdelen die het een complete fiets maken. Een fiets begint met een idee en wordt uiteindelijk via tekeningen, prototypen en testritten een nieuw model in de Merida familie. Er is echter nog meer wat je niet ziet in onze fietsen: Passie. Passie van de lasser, de spuiter, de monteur tot de controleurs en de magazijn medewerkers. Het is ook deze passie voor de fiets die Ike Tseng er doe dreef te beginnen met het bedrijf wat gegroeid is tot wat Merida nu is.

We kunnen dus met trots over onze fietsen zeggen: MORE BIKE. MORE INNOVATION. MORE PASSION

 

MORE BIKE. MORE SUCCESS

In de periode van 2004 tot 2016 was het Multivan Merida Biking Team, met kopman en kopvrouw mountainbike legendes José Hermida en Gunn-Rita Dahle het te kloppen team. In deze periode is er intensief samengewerkt tussen de mountainbikers van dit team en de technici van Merida. Het resultaat hiervan is terug te vinden in onze Big Nine en Ninety-Six modellen. Met deze fietsen tot hun beschikking wist de ploeg gezamenlijk meer dan 10 eerste plaatsen op Wereldkampioenschappen, Wereldbekers en Olympische Spelen binnen te halen. 

Sinds het jaar 2013 is Merida ook materiaalsponsor in het wielrennen op het hoogste niveau. In samenwerking met de Lampe-Merida wielerploeg kwamen zowel de Ride SL racefiets met extra comfort voor klassiekers als Parijs-Roubaix en de Scultura Disc racefiets met schijfremmen tot stand.

Met ingang van het 2017 seizoen co-sponsor van de Bahrain-Merida wielerploeg. In het eerste seizoen wist kopman Vincenzo Nibali in zowel de Giro als de Vuelta op het podium te eindigen en werden er meerdere etappes in diverse rondes en klassiekers gewonnen. De input van de renners van Bahrain-Merida heeft bijgedragen aan de ontwikkeling van de derde generatie Reacto aero-racer.
Na hun afscheid van de wedstrijdsport zijn wielrenner Joaquim 'Purito' Rodriguez en mountainbike José Hermida nog altijd verbonden met Merida. Als ambassadeur voor het merk zijn ze niet alleen een belangrijk uithangbord, ze leveren ook waardevolle input tijdens het testen van nieuwe modellen.

Daarom: MORE BIKE. MORE SUCCESS

Bekijk meer Merida video's of lees het laaste Merida nieuws!