ALUMINIUM TECHNOLOGIE

Geavanceerde aluminium frames

We produceren al jarenlang geavanceerde aluminium frames en blijven voortdurend onze kennis verfijnen en nieuwe technologieën ontwikkelen. We besteden veel zorg aan het selecteren of, in sommige gevallen, ontwikkelen van aluminiumsoorten die geschikt zijn voor de specifieke eisen van elke fiets die we produceren.

Zo stelt 6016 aluminium ons in staat om extreem dunne wanddiktes te realiseren zonder in te boeten op sterkte, wat ideaal is voor veeleisende offroad-ritten en races. 6066 aluminium is extreem licht en duurzaam, en maakt het mogelijk om de structuur zo te manipuleren dat de best mogelijke stijfheid-gewichtsverhouding wordt bereikt. 6061 is de minimale aluminiumkwaliteit die we gebruiken; deze werd oorspronkelijk ontwikkeld voor de luchtvaartindustrie en maakt de productie van lichte en technologisch geavanceerde frames mogelijk.

De manier waarop aluminium wordt behandeld en gevormd, is minstens zo belangrijk als de keuze van het materiaal. Er zijn verschillende processen bij betrokken:

DOUBLE EN TRIPLE BUTTING


Bij double butting hebben buizen twee verschillende wanddiktes: dikker aan de uiteinden en dunner in het midden. Triple butting betekent dat buizen drie verschillende wanddiktes hebben over hun lengte, waardoor de sterkte wordt geoptimaliseerd waar dat nodig is en het gewicht wordt geminimaliseerd op minder belaste plekken. Al ons aluminium wordt hittebehandeld. De frames worden verhit tot zeer hoge temperaturen (T6-tempering) en vervolgens snel afgekoeld in water of olie, zodat de legeringselementen niet neerslaan. Daarna worden de frames op een lagere temperatuur verhit, wat ze kunstmatig veroudert en aanzienlijk versterkt.

HYDROFORMING EN TECHNOFORMING


Bij hydroforming worden buizen in negatieve mallen geplaatst, waarna een hete emulsie van water en olie onder hoge druk wordt ingespoten. Hierdoor kunnen complexe vormen worden gecreëerd. Technoforming is een mechanisch vervormingsproces waarbij de buizen in negatieve mallen worden gevormd, soms in combinatie met een interne metalen kern.

Smooth welding, ook bekend als double pass welding, houdt in dat de lasnaden een tweede keer worden bewerkt. Dit zorgt voor een strakke, organische look, waardoor het frame op het eerste gezicht op carbon lijkt in plaats van aluminium.

Merida Benelux M.O.R.E. BIKE

Merida Benelux BV

Laan van Westenenk 102
7336 AZ Apeldoorn
Postbus 799
7301 BA Apeldoorn
Nederland
+31(0)55 506 2200
info@merida.nl
www.merida.nl

Merida Experience Center

Laan van Westenenk 102
7336 AZ Apeldoorn
Nederland
+31(0)55 506 1001
info@merida.nl
www.merida.nl

Birzman Bicycle Tools

+31(0)55 506 6699
info@birzman.nl
www.birzman.nl

Volg Merida

Inschrijven Nieuwsbrief

MERIDA MORE BIKE

Aan verandering onderhevig; vanwege continue ontwikkeling behoudt Merida zich het recht voor om een of alle specificatie(s) en/of prijzen te wijzigen zonder voorafgaande kennisgeving.

Merida Benelux accepteert de volgende betaalwijzen
Informatie over cookies

Cookies zijn belangrijk voor een goede werking van Merida.nl. Om je gebruikerservaring te verbeteren, gebruiken wij cookies om de aanmeldgegevens te onthouden en een veilige aanmelding te bieden, statistische gegevens te verzamelen om de functionaliteit van de site te optimaliseren en inhoud te bieden die is afgestemd op je interesses. Klik op accepteren om cookies te accepteren en deze melding niet meer weer te geven, of klik op instellingen voor een gedetailleerde beschrijving van de soorten cookies en te kiezen of je deze cookies wilt accepteren tijdens een bezoek aan onze site.

Vergelijk fietsen (0 van 6)