M.O.R.E. News


Geplaatst op: 12-11-2020

De nieuwe NINETY-SIX: Vol gas cross country en trails

In handen van topmountainbikers als Gunn-Rita Dahle Flesja, José Hermida, Ralph Näf en Ondrej Cink van het Multivan MERIDA Biking Team heeft de NINETY-SIX zijn sporen verdiend in het internationale mountainbike circuit. Door de veranderende, meer uitdagendere raceparcoursen en de vraag naar een lichte en snelle short travel trail mountainbike is het MERIDA R&D team terug naar de tekentafel gegaan om een compleet nieuwe NINETY-SIX te ontwerpen.

Om de NINETY-SIX weer helemaal bij de tijd te krijgen is er een compleet nieuw frame ontwikkeld met diverse interessante innovaties, een moderne geometrie en een vernieuwd veersysteem. Uiteraard worden de kabels en leidingen geheel volgens de laatste trend via het balhoofd het frame in geleid door de WIRE PORT. De nieuwe NINETY-SIX komt in twee uitvoeringen; de XC en Marathon gerichte NINETY-SIX RC met 100 mm veerweg voor en achter en de NINETY-SIX met 120 mm veerweg voor en 100 mm achter als short travel trail uitvoering. Net als bij de overige modellen is er keuze uit verschillende niveaus carbon voor het frame, waarbij het RC CF5 frame met slechts 1.695 gram (maat M) het lichtste frame is. De NINETY-SIX en NINETY-SIX RC modellen zijn gebouwd rond het zelfde frame, het verschil wordt gemaakt door de verdere configuratie.

De eerste generatie van de NINETY-SIX stamt alweer uit 2008. In de loop der tijd is deze World Cup en WK winnende full-suspension mountainbike met de innovaties mee veranderd. In deze nieuwe uitvoering neemt de NINETY-SIX grotere afstand van zijn voorgangers. De nieuwe NINETY-SIX is meer dan alleen een snelle Cross Country en Marathon racer, het is ook een lichtgewicht short travel trail mountainbike.

 

 

 

Voorheen lag de focus van een XC  en Marathon race mountainbike voornamelijk op het klimmen. Door het uitdagender worden van de parcoursen, is tegenwoordig het dalen minstens net zo belangrijk als het klimmen geworden. Om de prestaties in de afdalingen en in ruig terrein te verbeteren is de balhoofdhoek van de NINETY-SIX RC 1,5 graad flauwer geworden, voor de NINETY-SIX met 120 mm veerweg is dit zelfs 3 graden. Daarnaast is de reach vergroot naar 473 mm (maat L), voorheen 449 mm, en zijn het bottom bracket en stand over hoogte naar beneden gebracht. Deze aanpassingen zorgen er samen voor dat de NINETY-SIX stabieler is geworden en geven de berijder meer ruimte om te manoeuvreren op de fiets. Ook voelt de rijder zich meer één met de fiets, wat meer vertrouwen geeft als het er ruig aan toe gaat. Verder is ook de hoek van de zadelbuis 1,5 tot 2 graden steiler geworden (afhankelijk van de maat), zodat er niet wordt ingeleverd op de prestaties tijdens het klimmen.

Een goede geometrie is echter niets waard zonder een perfect werkend platform voor de vering. Ten opzichte van zijn voorganger is het nieuwe veersysteem een stuk progressiever geworden. De progressie is meer dan 7%, wat perfect aansluit bij de kleinere luchtkamers van de moderne Cross Country dempers. Deze hogere ratio maakt de demper gevoelig voor kleine impacts, maar geeft een goede support voor grotere klappen. Daarnaast introduceren wij het P-FLEX systeem; er zit niet langer een scharnierpunt tussen de seat- en chainstay ter hoogte van het achterwiel. Dit komt zowel het gewicht als de stijfheid van de achterbrug ten goede.

De eigenschappen van het materiaal en de bladveer design geven de achterbrug meer dan voldende flex, zonder in de leveren op de levensduur. Al met al geeft deze nieuwe constructie de NINETY-SIX een achterbrug die zijn mannetje staat in ruig terrein én perfecte stabiliteit voor de snelle kilometers en uitdagende beklimmingen.

De combinatie van de geometrie, het veersystem en het lage gewicht werkt in perfecte harmonie en creëert de meest capabele en snelle NINETY-SIX uit onze geschiedenis waarmee je zowel XC parcoursen als trails op volle snelheid kunt verslinden.

 

 

 

 

 

 

 


Vergelijk fietsen (0 van 6)
Informatie over cookies
Cookies zijn belangrijk voor een goede werking van Merida.nl. Om uw gebruikerservaring te verbeteren, gebruiken wij cookies om de aanmeldgegevens te onthouden en een veilige aanmelding te bieden, statistische gegevens te verzamelen om de functionaliteit van de site te optimaliseren en inhoud te bieden die is afgestemd op uw interesses. Klik op accepteren om cookies te accepteren en deze melding niet meer weer te geven, of klik op instellingen voor een gedetailleerde beschrijving van de soorten cookies en te kiezen of u deze cookies wilt accepteren tijdens een bezoek aan onze site.