M.O.R.E. News


Geplaatst op: 05-10-2021

De fiets van de winnaar van Parijs - Roubaix

 

Parijs – Roubaix wordt door de extreem ruige kasseistroken gezien als de ultieme test voor renners en hun fiets. Na bijna 20 jaar onder droge omstandigheden te zijn verreden, kregen de renners dit jaar de nodige regen en modder voorgeschoteld. Dit maakte de koers nog zwaarder voor de deelnemers en hun materiaal. Sonny Colbrelli reed namens Bahrain Victorious naar de overwinning op een REACTO met verrassend weinig aanpassingen om de fiets geschikt te maken voor de ontberingen van de Hel van het Noorden.

Van de in totaal 257,5 kilometer tussen de start in Compiègne en de finish op de wielerbaan van Roubaix bestond dit jaar 55 kilometer uit (modderige) kasseien. Doordat het vanaf zaterdagavond stevig regende in het Noordoosten van Frankrijk gingen de renners zondag goed ingepakt in regenkleding van start. Zes uur later was Sonny Colbrelli de sterkste en slimste renner in een sprint van drie in het Velodrome van Roubaix. Hiermee zette de huidige Europees kampioen de kroon op een reeds geslaagd seizoen.

 

Sonny Colbrelli vertrouwde voor Parijs – Roubaix op de aerodynamische REACTO, de fiets waarmee hij ook in alle andere wedstrijden aan de start verschijnt. Om het aerodynamische voordeel op hoge snelheden te maximaliseren was de fiets voorzien van VISION METRON 55 wielen. Speciaal voor deze wedstrijd werden de nieuwe Continental GP5000S TR banden met een breedte van 32 mm gemonteerd. Door de bredere tubeless banden met latex vloeistof kon er met een lage bandenspanning worden gereden voor extra grip en comfort en een goede lekbestendigheid, zonder dat dit een hogere rolweerstand opleverde.

De renners van Bahrain Victorious kozen, op Marco Haller na, allemaal voor de klassieke combinatie van een losse stuurpen en een rond stuur van FSA. Ten opzichte een meer aerodynamische cockpit biedt een traditioneel stuur een betere grip boven op het stuur, dit komt goed van pas op de ruige kasseistroken. Om vermoeidheid in de handen en onderarmen te voorkomen was de bovenkant van het stuur voorzien van een dubbele laag stuurlint. Op een aangepast verzet met een 11-25 cassette en een crankstel met een 52-42 combinatie na, zijn er verder geen aanpassingen gedaan aan de REACTO van Colbrelli. De Dura-Ace Di2 groep met hydraulische schijfremmen was volledig standaard. Evenals het Prologo Nago C3 zadel wat in de rest van het seizoen ook de keuze van Colbrelli is. Met deze geringe aanpassingen reed de Italiaan uiteindelijk met een fiets die slechts op details afwijkt van de standaard uitvoering van de REACTO naar de overwinning in een uitzonderlijke koers.

Foto's: Bettini Photo, Team Bahrain Victorious, Merida Europe

 

 


Vergelijk fietsen (0 van 6)
Informatie over cookies
Cookies zijn belangrijk voor een goede werking van Merida.nl. Om uw gebruikerservaring te verbeteren, gebruiken wij cookies om de aanmeldgegevens te onthouden en een veilige aanmelding te bieden, statistische gegevens te verzamelen om de functionaliteit van de site te optimaliseren en inhoud te bieden die is afgestemd op uw interesses. Klik op accepteren om cookies te accepteren en deze melding niet meer weer te geven, of klik op instellingen voor een gedetailleerde beschrijving van de soorten cookies en te kiezen of u deze cookies wilt accepteren tijdens een bezoek aan onze site.